Met liefde gemaakt

Feest vlaggetjes!

Dit projectje zat al lang in mijn hoofd, eigenlijk was het plan dit voor de geboorte van ons zoontje te maken, maar daar gaf hij ons de tijd niet voor. Dus nu, een jaar later, slaagde ik er eindelijk in om een mooie vlaggenlijn te maken.

Op zich is een vlaggenlijn best eenvoudig te maken, maar toch kwam er hier wat rekenwerk aan te pas. Ik wou de vlaggetjes drie mooie bogen laten  maken over ons zes meter lange raam, waarvan het middelste boogje iets dieper mag doorhangen omdat daar zoontje lief zijn naam opstaat. Dus: even rekenen hoeveel vlaggetjes ik per boogje wil & hoe groot die vlaggetjes dan mogen zijn.

Dit zou een perfect DIY-projectje kunnen zijn om stofrestjes weg te werken, zelf koos ik er voor om met twee stofjes te werken:

  • het groene stofje, heb ik intussen al meer als een jaar liggen zonder enig idee te hebben voor wat ik het zou kunnen gebruiken. Ideaal voor dit projectje dus!
  • het gele stofje, zal voor altijd een speciale betekenis hebben. Ze werd eerder al gebruikt voor de suikerzakjes bij de geboorte van ons zoontje.

Ik werkte voor de allereerste keer met flockfolie voor de naam erop te zetten. Omdat het de eerste keer is koos ik het zekere voor het onzekere en kocht voorgesneden letters bij Liezelijn. Dankzij een duidelijke werkbeschrijving lukte het aardig om de letters erop te zetten.

IMG_2282

Goesting om zelf ook vrolijke vlaggetjes te maken? Op het net vind je tal van beschrijvingen hoe je te werk kan gaan. Voor het eerst doe ik een poging om een tutorial te schrijven. Gebruik je deze? Dan hoor ik graag opmerkingen zodat ik deze kan aanvullen!

Dit heb je nodig voor een vlaggenlijn van zes meter:

  • 34 vlaggetjes: 20cm breed, 20cm diep
  • 7m biais: tussen mijn drie bogen laat ik telkens 10cm open om aan een haakje te kunnen bevestigen. Aan de uiteinden is er dan telkens 40cm over die je kan gebruiken om de vlaggenlijn op te hangen.

Zo ga je te werk:

  • Strijk de stof die je wil gebruiken.
  • Teken de vlaggetjes op je stof. Als je veel vlaggetjes maakt in dezelfde stof zoals mij, kan je best op de achterkant van je stof twee lijnen tekenen op 20cm van elkaar. Teken dan driehoeken tussen deze lijnen, op deze manier verspil je het minste stof. Als je goed kijkt op onderstaande tekening, kan je de getekende vlaggetjes zien.

DSC_0507

  • Knip de vlaggetjes uit, leg ze met de goede kanten op elkaar en speld ze vast. Stik de vlaggetjes rondom met 1cm naad. Laat aan  de bovenzijde een keergat* van ongeveer 7 tot 10cm. Ik stikte het keergat niet dicht, aangezien dit toch onder de biais gestikt wordt en dus niet zichtbaar is.
  • Knip de drie hoekjes bij, dit doe je zodat je straks de hoekjes mooi kan doorduwen.

DSC_0509

  • Keer de vlaggetjes door het keergat en duw de hoekjes door.
    (Een goede tip hiervoor is dit te doen met een satéstokje!)
  • Strijk de vlaggetjes mooi glad.
  • Speld de vlaggetjes in de gewenste volgorde op de biais.
  • Stik vervolgens de vlaggetjes vast. Ik deed dit met een gewone steek, maar dit kan ook met een zigzagsteek.
  • Et voila! Je kan bij het eerstvolgende feestje opvrolijken met geweldige zelf gemaakte vlaggetjes!

12270187_10207206050724080_115898366_n

 

 

Geef een reactie

