Reis getipt

Glamping met peuterlief!

Het duurde een hele tijd vooraleer we onze zomervakantie dit jaar konden boeken. Vooral omdat we zelf niet goed wisten waarheen we zouden gaan. Toen we onder ons tweetjes op reis gingen was dit met de tent op zoek naar de zon. Zo ontdekten we mooie plekjes Hongarije, Slovenië, Oostenrijk, Italië, Frankrijk. Vorig jaar voor het eerst met zoonlief zochten we stacaravans op in het Zuiden van Frankrijk, omdat ik ’s nachts borstvoeding gaf. Omdat het ’s nachts gemakkelijk afkoelt in een tent dachten we iets comfortabeler af te zijn in zo’n stacaravan.

Een jaar dus zonder te kamperen, want ook al slaap je op een camping met zo’n stacaravan… Even gezellig is het toch helemaal niet! Op zoek dus naar iets anders en al snel stelde ik manlief voor om eens de trend van glamping uit te testen. Portugal stond een hele tijd op onze wish list dankzij tips van Mireille van De Kleine Wereldreiziger, maar aangezien alles er uiteraard vol geboekt was zal dit voor een andere zomer worden.

Maar niet getreurd want al snel kwam ik op de site van Huttopia terecht. Zij hebben een aantal campings in Frankrijk met verschillende soorten ingerichte tenten. Wij kozen voor een trappeur tent en kregen bovendien nog een korting van twintig procent. We namen ook wel de eindschoonmaak service, aangezien we tijdens ons vorig tripje tot de constatie waren gekomen dat zo’n eindschoonmaak in het bijzijn van peuterlief niet zo eenvoudig bleek te zijn.

Maar goed, eindelijk konden we vertrekken en de gedachte dat we voor glamping gekozen hadden omdat we minder zouden moeten meesleuren is totaal vergeten als ik de volgeladen koffer en skibak zie.

We kozen voor Huttopia Rambouillet, omdat ons peutertje in de fase zit van niet lang te kunnen stilzitten in de wagen.

Peuterlief bij ons ”huisje” voor een week

Dag één

Al in de auto bedacht ik mij dat ik hoogstwaarschijnlijk de papflessen thuis op het aanrecht had laten staan. Zorgen maakte ik me er niet in, in Frankrijk hebben ze ook wel supermarkten. Totdat ik dit langs mijn neus weg mee deelde aan manlief en hij meteen de bedenking maakte dat het 15 augustus is. Een feestdag. Ook in Frankrijk. Daarom dus dat er zo weinig verkeer was… En ja hoor… Elke supermarkt langs onze weg had een lege en verlaten parking. Laat ons zeggen dat ik toen wel een beetje begon te pannikeren… F. zijn flesjes zijn heilig voor hem, dat is zijn momentje waarmee hij in alle rust zijn dag start en afsluit. Maar hoera! Vlakbij onze camping was er een shoppingcenter met een grote Carrefour die open was! Na het uitladen meteen naar de supermarkt gereden om er een flesje te kopen. Met een gerust moederhartje kon ik aan onze vakantie beginnen!

Dag twee

Een zomerse warme dag, dus we besloten onze fiets te nemen en via de bossen naar het nationaal park te gaan. Er zijn mooie en goed aangelegde fietspaden die je meteen aan de camping kan oprijden, dus zeker een aanrader! Het park zelf is mooi, maar naar onze mening vrij duur. Het is ook groter als we verwacht hadden en waren hierop niet voorzien. Had de toegangsprijs goedkoper geweest hadden we tijdens onze vakantie nog een tweede keer langsgeweest. We huurden een chariot (bolderkar) om onze spullen in te leggen en voor kleine F. Dat is wat het nadeel wanneer je met de fiets ergens heen gaat. We aten er onze picknick, wij op een bankje, peuterlief in zijn chariot. Top idee om zo’n kar te nemen! Hij palmde het volledige karretje in en voelde er zich heel erg in thuis. Aan het einde van de wandeling zagen we kleine pony’s staan. Je kan samen met de pony wandelen aan €10 voor een halfuur, daarna betaal je per kwartier extra. Aangezien zoonlief helemaal geen fan was van de pony en er niet op wou blijven, stonden we na een kwartier al terug  en hebben we maar €5 moeten betalen.

Dag drie

Broodjes bestellen, pick-nick maken, de rugzak pakken en hop! Een daguitstapje naar Dierenpark Thoiry. Het park is opgesplitst in twee parken: eentje waarbij je met de wagen door het park rijdt en wilde dieren kan spotten, door het andere loop je zoals bij andere dierentuinen gewoon langs dieren. Wij deden eerst het park met de wagen, wat later trouwens niet zo’n slimme keuze bleek te zijn. Op zich is het park zeker leuk te doen met kids, neem wel zeker een foldertje mee van bij de receptie van de camping (of hotel als je ergens anders logeert). Bij afgifte daarvan krijg je een toegang gratis, wat maakt dat wij voor ons drietjes €30 hebben betaald – en dus ook €30 hebben uitgespaard -!

Met de auto door het dierenpark Thoiry

Dag vier

Woohoow! Wij met de trein naar Parijs! Toegegeven, als mama zijnde vond ik het wel een beetje spannend! ’t Was ook eigenlijk de eerste keer dat we zo’n stad met F. bezochten, dus we wisten totaal niet wat we er van konden verwachten. Normaal gesproken kiezen we resoluut voor de metro tijdens een citytrip, maar om de één of andere reden dachten we dat dit voor F. teveel drukte zou meebrengen. Tot onze eigen verbazing kozen we voor een ticket met zo’n hop on hop off bus! We hebben nog even getwijfeld omdat dit behoorlijk duur is, maar… Dit was echt wel ideaal voor met zoonlief te doen! Wetende dat hij echt helemaal zot is van auto’s, bussen, brommers,… – geen idee trouwens waar hij die fascinatie vandaan heeft -! Je hebt drie grote firma’s die dit in Parijs organiseren, wij kozen Open Tour, om de eenvoudige reden dat zij als enigste een halte hebben dichtbij het station. Echt speciale dingen deden we niet, pick-nicken in het park vlakbij het Louvre, een – hoe kan het ook anders – auto showroom bezocht op de Champs-Elysées, langs de Eiffeltoren gewandeld,… Vlakbij de Eiffeltoren heb je trouwens een klein omheind speeltuintje, wat wel handig is.

Dag vijf

Op onze laatste dag besloten we het wat rustiger aan te doen, we hadden er alledrie wel wat nood aan! In de voormiddag gingen we in het bos vlakbij de camping geocaching doen. Peuterlief had het verbazend genoeg super snel door: potje zoeken, potje even open doen, met het potje op de foto, potje weer verstoppen en wat takjes zoeken om er bovenop te leggen. Vooral dat laatste vond hij heel fijn. Deze activiteit is zeker een aanrader wanneer je op de camping verblijft, maar let wel: het is een flinke wandeling die toch gemakkelijk 2 tot 3 uur kan duren. O, en ook! Er zitten geweldig veel muggen in het bos!

DSC_0589 (2)
Geocaching in Rambouillet

’s Avonds gingen we nog even naar een circus vlakbij, wat voor mij wel een tegenvaller was. Ook F. vond het niet zo fijn, hij had soms ook schrik van het vele lawaai. We hebben de hele show niet kunnen uitkijken, maar hé! Hij heeft wel een goede twee uur lang relatief flink stil gezeten, meer kan er toch niet verwacht worden van een peuter van anderhalf denk ik dan…

Enfin, de conclusie: een topper van een vakantie! Huttopia mag ons zeker en vast nog terug verwachten!