Boek getipt·Met liefde gemaakt·Speelgoed getipt

Zandbak voor peuterlief

Het idee ontstond deze lente. Ik zag hoe zoonlief ervan genoot om bij oma & opa in de zandbak te spelen met zijn auto’s. Ik dacht lang zelf geen zandbak aan te schaffen: hij heeft dit bij oma & opa en ik zag er tegenop om steeds te moeten zeggen “Niet met dat zand aan je voeten naar binnen gaan!”. Zo dacht ik dus een goede twee jaar. Tot ergens april dit jaar dus.

Maar zo’n typische blauwe schelpenbak vond ik persoonlijk maar niets en hij had deze trouwens al bij mijn ouders. Er zou dus niet veel nieuws aan zijn. Dus startte mijn zoektocht naar een originele zandbak. Al snel kwam ik uit op Pinterest. Uiteraard. De ideeën met een zandbak uit PVC-buizen met daarin een plastiek bak, vond ik wel iets hebben. Ook de “buitenspeel” keukens vond ik eigenlijk wel leuk en wanneer ik in het boek Opvoeders en huttenbouwers ook nog eens las dat het spelen met zand en kiezeltjes  rustgevend effect kunnen hebben bij peuters was ik helemaal verkocht.

Samen met manlief bedacht ik wat er op ons terras zou passen en de verdere praktische uitwerking liet ik aan hem over. Lees: berekeningen maken en keuze van materiaal. Gaandeweg het realiseren van het project bedachten we nog wat details: aan de ene kant hebben we nog wieltjes voorzien, wat nu wel héél handig blijkt. Naargelang de schaduwplaatsen in onze tuin, kunnen we hem bij heel zonnig weer gemakkelijk verplaatsen. Ook aan beide kanten hebben we de zandbak geverfd met krijtverf, zodat we nu ook een bord hebben waar kinderen zich op kunnen uitleven. Eén klein detail, als er op getekend is en de kinderen spelen daarna in de zandbak komt al het krijt op hun blote beentjes – bij goed weer – of op hun kleertjes. Maar kleertjes kunnen gewassen worden en de beentjes kunnen zo gespoeld worden met de tuinslang.

Oorspronkelijk was deze zandbak opgesplitst: een bak voor het zand, een bak voor het water. De realiteit bleek al snel dat de grote bak voor het water meer geschikt was als opbergbak voor het zandspeelgoed. Bij zonnig weer plaatsen we een emmer met water naast de zandbak en zo gaat peuterlief vlijtig aan het werk met water en zand. Een vuil boeltje, maar de combinatie zand en water staat garant voor veel spelplezier bij peuters!

Intussen staat de zandbak al een ruime maand in onze tuin of op ons terras en het mag gezegd worden: het is een echt succes!

De papa heeft zich weer eens met véél succes kunnen uitleven maar ook heel wat tijd gestoken in dit DIY project, maar… ’t Geeft toch zo’n voldoening om dit als ouders samen bedacht en uitgewerkt te hebben voor zoonlief.

3 gedachten over “Zandbak voor peuterlief

Geef een reactie

